Apabila disebut nafsu, ramai beranggapan ia
sesuatu yang buruk. Sebenarnya nafsu
bukan saja mendorong manusia melakukan keburukan, tetapi nafsu juga membawa
manusia ke jalan kebaikan.
Hakikatnya,
manusia dibekalkan hawa nafsu (nafsu) sebagai pendorong melakukan sesuatu. Nafsu menjadikan manusia sentiasa mempunyai
cita-cita, kehendak, matlamat, keyakinan, kepercayaan dan cara hidup.
Allah menyebut mengenai nafsu baik yang dipanggil
nafsu mutmainnah. Nafsu mutmainnah
memberi kebaikan kepada sesiapa memilikinya. Allah menjanjikan kedudukan tertinggi kepada hamba-Nya yang memiliki
nafsu mutmainnah atau jiwa tenang.
Firman Allah bermaksud: “ Wahai nafsu mutmainnah,
kamu kembali kepada Tuhanmu dalam keadaan reda dan diredai Allah. Maka masuklah kamu ke dalam hamba-Ku yang
beramal salih, nescaya kamu akan ditempatkan di dalam syurga-Ku.” - (Surah
al-Fajr, ayat 27-30).
Kesan buruk berpunca daripada nafsu ialah akibat
ia sentiasa keluh resah. Kehendak nafsu
sentiasa dalam keadaan membara dan tidak terkawal. Kehendak ini mudah menjurus kepada kesan
buruk dan merugikan. Nafsu buruk
dikuasai oleh hasutan syaitan.
Sebenarnya kekuatan dan kelemahan kedua-dua nafsu
tersebut dikawal oleh akal dan naluri manusia secara beriringan. Akal dan naluri kemanusiaan menentukan ke
arah nafsu manakah yang lebih menguasai diri.
Kebijaksanaan akal dan kekuatan naluri kemanusiaan
mengawal nafsu ke arah pemikiran menyeluruh yang memberi nilai tambah kepada
kebaikan kehidupan manusia. Manusia
berakal kuat menjadikan nafsu sebagai pemangkin melakukan kebaikan. Nafsu dikawal akal sentiasa tidak puas
melakukan kebaikan dan kebajikan.
Sebaliknya, akal jumud dan naluri kebinatangan
membawa manusia menempuh kehidupan dalam kegelapan. Akal dikuasai
nafsu kebinatangan tidak mengenal mana yang baik dan mana yang buruk.
Hakikatnya, nafsu baik dan buruk saling
mempengaruhi akal dan naluri untuk memutuskan apakah akan dilakukan. Akal yang dikuasai nafsu baik akan sentiasa
terdorong melakukan ketaatan kepada Allah dan menolak unsur keburukan.
Kekuatan akal menolak keburukan berkait rapat
dengan keimanan dan ketakwaan. Insan
beriman dikuasai oleh akal yang baik. Sesungguhnya akal yang sentiasa diasuh dengan keimanan dan budi pekerti
baik tidak akan mudah terpedaya hasutan syaitan melakukan perbuatan buruk.
Malah, perbuatan baik yang sebati dalam diri
menguasai diri sehingga perbuatan itu begitu mudah untuk dilakukan. Ia menjadi lambang akhlak orang mukmin. Menurut Imam al-Ghazali: “Akhlak ialah sifat
yang tertanam di dalam jiwa yang menimbulkan segala perbuatan dengan mudah
tanpa memerlukan fikiran dan pertimbangan.”
Sebaliknya jika fikiran dan naluri dikuasai nilai
kejahatan dan sifat kebinatangan, maka tindakan yang dilakukan sudah pasti
menyebabkan kesan buruk. Orang
bertuhankan kepada nafsu kebinatangan tidak menggunakan kewarasan akal.
Nafsu buruk membawa manusia menempuh alam
kebinasaan di dunia dan menuju ke neraka di akhirat. Orang bernafsu buruk tidak pernah merasai
nikmat kehidupan sebenar. Semakin banyak
yang diperolehi semakin dirasakan tidak mencukupi.
Nyata sekali kekuatan hidup manusia bergantung
kepada keberkesanan akal memimpin memilih yang terbaik. Walaupun semua manusia dibekalkan dengan
otak, tetapi tidak semua menggunakan akal.
Hakikatnya, di antara otak dengan akal adalah dua
perkara berbeza. Otak merupakan
sebahagian daripada organ yang terdapat dalam badan manusia. Otak juga terdapat pada haiwan. Otak berfungsi mengawal tugas dan sistem
badan.
Manakala akal pula satu kurniaan Allah paling
berharga kepada manusia. Manusia diangkat
ke darjat tertinggi berbanding makhluk lain disebabkan dikurniakan akal dan
nafsu sekaligus.
Malaikat hanya dibekalkan dengan akal. Sebab itu malaikat sentiasa patuh kepada
Allah dan tidak terdorong melakukan sesuatu bertentangan yang dikuasai nafsu.
Sedangkan haiwan pula hanya mempunyai nafsu. Haiwan tidak dikehendaki melakukan ibadat dan
tidak diberikan balasan pahala dan dosa. Allah mencipta haiwan untuk manfaat kepada manusia dan sebagai
perbandingan antara keduanya.
Justeru, manusia perlu menggunakan kelebihan akal
yang dikurniakan Allah. Jangan
persia-siakan kelebihan akal. Sesiapa
tidak menggunakan akal, lebih tepat dipanggil orang tidak berakal. Orang tidak berakal menjalani kehidupan lebih
hina daripada haiwan.
No comments:
Post a Comment